1 INDLEDNING
1.1 Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle salg/leverancer fra selskaber i Scankab koncernen, Scankab Cables A/S, CVR-nr. 40 66 67 88, Scankab Nordic A/S, CVR-nr. 20 97 32 77 samt Scankab Systems A/S, CVR nr. 37 36 15 50, (herefter ”Sælger”) til enhver køber (herefter ”Køber”) af Sælgers produkter, medmindre andet er skriftligt aftalt og er således underliggende betingelser for tilbud fra Sælger og enhver aftale mellem Sælger og Køber. Sælger og Køber vil i det følgende i fællesskab blive nævnt som ”Parterne” og enkeltvis som ”Part”.
1.2 Enhver betingelse eller vilkår angivet i Købers ordre eller andetsteds, som ikke er i overensstem-melse med nærværende salgs- og leveringsbetingelser, er uden effekt. Undtagelser fra salgs- og leveringsbetingelserne er kun gyldige for Sælger, hvis disse er tiltrådt skriftligt af en medarbejder hos Sælger.
1.3 Såfremt der eksisterer eller opstår modstrid eller konflikt mellem disse salgs- og leveringsbetin-gelser og andre vilkår eller betingelser i andre dokumenter (f.eks. på en hjemmeside, i e-mail, i an-den kommunikation eller andetsteds), skal de følgende fortolkningsprincipper lægges til grund: (a) en specifik skriftlig aftale har forrang for salgs- og leveringsbetingelserne ved modstrid, (b) salgs- og leveringsbetingelserne har forrang for alle andre dokumenter ved modstrid.
2 TILBUD OG ORDRER
2.1 Ordrer fra Køber er først bindende for Sælger, når Sælger har afgivet ordrebekræftelse. Priser op-lyst fra Sælger er således uden forbindtlighed og at anse for opfordring til tilbud, indtil Sælger har sendt skriftlig ordrebekræftelse i forlængelse af Købers ordre. Sælger har indtil da ret til mellem-salg samt ret til at afvise Købers accept af tilbuddet, såfremt Sælgers forhold i mellemtiden måtte give anledning hertil.
3 YDELSE
3.1 Sælgers ydelse omfatter alene de i ordrebekræftelsen direkte beskrevne varer og ydelser. Tegnin-ger, tekniske specifikationer m.m. forbliver Sælgers ejendom, uanset at Køber erhverver det deri beskrevne produkt, og må ikke benyttes af Køber i erhvervsmæssig konkurrence med Sælger.
4 LEVERINGSTED OG LEVERINGSTID
4.1 Medmindre andet er skriftligt aftalt, skal levering ske Ex Works (Incoterms 2024) på det sted Sæl-ger opgiver. Når Sælger har meddelt produkterne klar til levering, overgår risikoen for produkternes hændelige undergang til Køber ved afhentning, dog senest efter udløbet af 3. hverdag efter pro-dukternes klarmelding. Ved manglende afhentning er Sælger berettiget til at oplagre, og hvis Sæl-ger ønsker det forsikre, Købers produkt for Købers regning.
4.2 Såfremt der aftales andet leveringssted, er det i mangel af anden aftale Købers ansvar at forsikre transporten og Køber skal sikre, at produkterne kan leveres under forsvarlige forhold.
4.3 Hvis ikke andet er aftalt finder levering sted snarest muligt. Er der aftalt en leveringsuge er leve-ring den sidste dag i ugen rettidig.
5 PRISER
5.1 Priser angives, hvis ikke andet er anført, pr. meter, eks. moms og ekslusiv PVC afgifter, emballage gebyr og pant, miljøgebyr og øvrige tillæg. Ved ændringer af valutakurser, kobberpriser, skatter og andre offentlige afgifter eller dokumenterede prisstigninger fra en underleverandør forbeholder Sælger sig ret til prisændring frem til leveringen sker.
5.2 I tilfælde af forsinkelse som skyldes forhold nævnt i pkt. 9.1.1-9.1.3, har Sælger ret til at regulere den aftalte pris med de omkostninger, der måtte være forbundet hermed.
6 BETALING
6.1 Betalingsvilkårene er netto kontant. Ved betaling efter fakturaens forfaldsdato tillægges rente med 18 % p.a. til betaling sker. Rente tilskrives Købers gæld og betalinger fra Køber dækker først rente og omkostninger forud for anden gæld.
6.2 Køber er ikke berettiget til at modregne eventuelle modkrav mod Sælger uden klar aftale med Sæl-ger. Sælger forbeholder sig ret til at kræve sikkerhed for betaling, hvilket også kan stilles som krav efter en ordrebekræftelse er afgivet og frem til levering er sket, hvis Sælger finder det nødvendigt.
6.3 Ved Købers misligholdelse af en del af en betaling på én ordre er Sælger berettiget til at standse yderligere levering, hæve aftalen/aftaler med Køber og kræve erstatning efter dansk ret.
7 EJENDOMSFORBEHOLD
Sælger forbeholder sig ejendomsretten til de solgte produkter, indtil hele købesummen med tillæg af eventuelle omkostninger er betalt til Sælger.
8 RETURNERING OG PANT
8.1 produkter kan alene returneres efter forudgående aftale med Sælger. Skaffevarer og produkter på mål kan ikke forventes accepteret returneret i nogen tilfælde. Køber må påregne, at der ved accept af returnering vil blive fradraget et håndteringsgebyr ved kreditering og krediterede beløb kan an-vendes ved nye bestillinger. Såfremt returnering aftales, bærer Køber omkostningen til at levere produktet tilbage. Køber har i de tilfælde risikoen for produktet, indtil produktet er leveret ubeska-diget tilbage.
8.2 Kabeltromler leveret af Sælger kan returneres i ubeskadiget stand i op til 12 måneder fra levering. Kabeltromler med en diameter på 160 cm. eller derover tillægges returpant på 3.000 kr. eks. moms pr. tromle.
8.3 Panttromler som returneres ubeskadiget krediteres i henhold til følgende: senest 3 måneder fra levering = 100 % kreditering. 3-6 måneder fra levering = 50 % kreditering. 6-12 måneder fra levering = 25 % kreditering.
9 FORSINKELSE
9.1 Sælger har ret til at udskyde leveringstiden i følgende tilfælde:
9.1.1 Ved forandringer af ordren, som kræves af Køber.
9.1.2 Ved forsinkelse af leverancer eller arbejdsydelser, som Køberen selv udfører eller lader udføre.
9.1.3 I tilfælde af force majeure som f.eks. krig, optøjer, regeringsindgreb eller indgreb fra offentlige myndigheder, sundhedskriser som udbrud af epidemi, brand, strejke, lockout, eksport- eller im-portforbud, manglende eller mangelfuld leverance fra underleverandører, virus- eller hackerangreb, almindelig vareknaphed eller knaphed på eller væsentlige prisstigninger på drivmidler eller materia-ler eller andre forhold, som Sælger ikke har indflydelse på. Såfremt rettidig levering forsinkes som følge af ovenstående, udskydes levering til rimelig tid efter normalisering af forholdet.
9.2 Sælger kan hæve aftalen såfremt forsinkelsen har oversteget 4 uger mod at kreditere eventuel forudbetaling foretaget af Køber.
9.3 Køber kan hæve aftalen såfremt Sælgers levering forsinkes væsentligt, og Sælger ikke har ret til at udskyde leveringstiden efter pkt. 9.1, eller der ved forsinkelse grundet force majeure efter pkt.
9.1.3 er sket forsinkelse over 2 måneder. Køber skal dog først have fremsendt påkrav med endelig frist for levering med klar varsling af aftalens ophævelse. Fristen skal være mindst 10 hverdage ef-ter at påkravet er kommet frem til Sælger. Aftalen kan kun hæves for den del af leverancen, der er forsinket. Er der tale om specialfremstillede ordrer med specifikke længder eller produkter kan Kø-ber kun hæve aftalen, hvis forsinkelsen beviseligt giver væsentlige ulemper for Køber. Såfremt for-sinkelsen skyldes force majeure, anses forsinkelsen ikke for misligholdelse, selvom den måtte give Køber ret til at hæve handlen.
10 MANGLER OG REKLAMATIONER
10.1 Produkterne skal opfylde skriftligt aftalte krav. Såfremt ingen kvalitetskrav er aftalt, gælder så-danne kvalitetskrav som er sædvanlige for tilsvarende produkter. Produkterne skal opfylde eventu-elle krav i love og forskrifter som gjaldt på aftaletidspunktet. Køber bærer selv risikoen for følgerne af fejl i sine angivne specifikationskrav og produktets egnethed i det projekt, hvor Køber måtte anvende produktet. Sælgers oplysninger er alene ydet efter bedste evne, og Sælger påtager sig ik-ke et projekteringsansvar for det købte.
10.1.1 Der foreligger en mangel ved produkterne, såfremt produkterne ikke er i overensstemmelse med de kvalitetskrav, som er skriftligt aftalt. Der foreligger dog ikke misligholdelse, såfremt manglen skyldes Købers forhold, herunder hvis Køber ikke kan dokumentere at produkterne har været kor-rekt opbevaret, installeret og anvendt, i tilfælde af force majeure (defineret som i pkt. 9.1.3) eller såfremt manglen er af uvæsentlig betydning.
10.1.2 Køber skal ved levering straks foretage undersøgelse af produkterne. Hvis Køber vil påberåbe sig en skal Køber, straks efter manglen er eller burde være opdaget, give Sælgers skriftlig meddelelse herom, samt anføre hvori manglen består (den relative reklamationsfrist), idet Køber eller mister retten til at gøre manglen gældende over for Sælger.
10.1.3 Har produkterne en mangel, som Sælger er ansvarlig for, har Sælger, efter Sælgers frie valg, ret til at foretage den nødvendige udbedring, efterlevering eller omlevering, give forholdsmæssigt afslag i prisen for de berørte produkter, eller hæve leverancen med kreditering af fakturaen for det man-gelsramte produkt. Køber skal acceptere Sælgers valg af ovenstående muligheder.
10.1.4 Mangelskrav skal under alle omstændigheder være rejst inden 2 år fra produktets overgang til kunden (den absolutte reklamationsfrist).
10.1.5 Såfremt der er orienteret om, at produktet anvendes til byggeri i Danmark efter AB18 eller ABT18 eller versioner heraf, og Sælger skriftligt har bekræftet at være bekendt med dette, er den absolut-te reklamationsfrist 5 år fra byggeriets aflevering, dog senest 6 år efter levering til Køber. Ansvaret reguleres i øvrigt efter disse salgs- og leveringsbetingelsers øvrige bestemmelser.
11 ANSVARSBEGRÆSNING
11.1 Sælgers ansvar er beløbsbegrænset til beløbet indeholdt i Sælgers professionelle ansvarsforsikring inkl. renter og omkostninger pr. skade. Køber kan til enhver tid modtage kopi af Sælgers ansvars-forsikringspolice.
11.2 Sælger er ikke ansvarlig for Køber og/eller tredjemands formuetab, herunder erhvervstingsskade, indirekte tab som driftstab, avancetab, transport, dagbod, omkostninger til blotlæggelse eller til-gængeliggørelse og udskiftning af produktet eller lignende som følge af skader på ting, fejl i pro-duktet, produktansvar eller forsinkelse ved leverancer.
11.3 Såfremt Køber som følge af forsinkelse måtte hæve købet, og dette ikke skyldes en af de leve-ringsudsættende forhold i pkt. 9.1 har Køber ret til dækningskøb. Sælgers ansvar er da begrænset til 10 % af den aftalte betaling for den forsinkede ydelse. Sælgers maksimale erstatningsansvar kan i alle andre tilfælde aldrig overstige et beløb svarende til værdien af den berørte ordre, udgø-rende Købers direkte tab ved manglen i det købte produkt, og alene i det tilfælde, det ikke lykkedes Sælger at levere et mangelfrit produkt.
11.4 Køber er forpligtet til at holde Sælger skadesløs i den udstrækning, at Sælger pålægges ansvar overfor tredjemand for et tab, som Sælger ikke er ansvarlig for eller som Sælger har fraskrevet sig i medfør af disse salgs- og leveringsbetingelser, herunder for eventuelle omkostninger forbundet med en tvist herom.
12 PRODUKTANSVAR
12.1 Sælgers ansvarsbegrænsning og købers friholdelsesforpligtigelse jf. pkt. 11 finder anvendelse.
12.2 Sælgers ansvar for personskader eller ikke-erhvervstingskade, som beviseligt skyldes defekte pro-dukter forårsaget ved Sælgers fejl eller forsømmelser, dækkes af Sælger i henhold til de til enhver tid gældende præceptive regler i den danske produktansvarslov.
13 OVERDRAGELSE
13.1 Købers rettigheder og pligter under aftaleforholdet med Sælger kan ikke overdrages eller på nogen måde overføres til andre uden Sælgers skriftlige forhåndssamtykke. Samtykke kan nægtes på frit grundlag. Sælger kan frit overdrage sine rettigheder, men kan ikke overdrage sine forpligtelser uden Købers forhåndssamtykke. Samtykke kan ikke nægtes uden saglig grund. Sælger er beretti-get til at overdrage enhver faktura til tredjemand til inddrivning uden forudgående samtykke fra Køber.
14 LOVVALG OG VÆRNETING
14.1 Parternes rettigheder og pligter under aftaleforholdet bestemmes i sin helhed af dansk ret, undta-get CISG, med værneting ved Retten i Odense.
DATO: 2025.01.14
J.NR.: 12-73873